מניעת נפילות בגיל השלישי

הגיל השלישי, המכונה גם גיל הזהב, הוא תקופת החיים הראשונה בה אדם בעולם המערבי זוכה לזמן פנאי. לרוב, בגיל הפרישה, אדם נמצא עדיין עם כוחות חיים טובים. אך ככל שחולף הזמן, בהתאם לתהליך חייו עד הפרישה, ובהתאם לעשייתו ביום-יום החדש שלו, גופו הולך ונחלש. לרוב, נתקלים בתופעות כמו נפילות, בעיקר בקרב קשישים המגיעים לגיל השלישי, ואשר מערכת השלד והשריר שלהם נחלשת.

עם זאת, זה לא אומר שצריך להיכנע למצב. יש לכך טיפול.

חשוב להדגיש שהנאמר כאן הינו בגדר העשרה בלבד, ובכדי לטפל בנושא, חשוב לפנות לגורם מוסמך לכך.

בסופו של דבר, גופנו הינו חומר

העולם בו אנו חיים בנוי כך שגופנו הפיזי הולך ונשחק לאורך השנים. בשנותינו הצעירות יותר אנו נוהגים להשתמש בגוף שלנו לצרכים רבים, ולרוב באופן לא מבוקר ולא נכון. תופעות שונות הקשורות לשלד ושריר מופיעות בגילאים מאוחרים יותר בהתאם לאופן שבו התייחסנו לגופנו.

לדוגמא, אם אדם נשא על גופו משאות כבדים לאורך שנות חייו כשגרה, גופו המזדקן ישא בתוצאות מעשיו. כמו כן, אם אדם אחר נהג שלא לשמור על כושר גופני, יהיו לכך השלכות בהמשך החיים.

וכמובן שלא לוקחים בחשבון את מה שאנחנו בוחרים להכניס לגופנו – מזון וחומרים אחרים. כמו לדוגמא, אם אדם בחר לשתות אלכוהול במשך 15 שנים בין גיל 30-45, והפסיק, זה לא אומר שהוא לא יחווה מכך תופעות לוואי בגיל המבוגר.

נפילות בגיל השלישי הן התראה מהגוף לכך שהחומרים מהם עשוי גופנו, אשר הלכו ונשחקו עם השנים, צריכים טיפול ויחס.

מכיוון שתוחלת החיים רק הולכת ועולה, חשוב לתת לכך את המענה המתאים באופן מיידי ונכון ככל שניתן.

זקנה איננה מחלה

עם כל הנאמר לעיל, עדיין חשוב לשים דגש על כך שזקנה (בעיקר גופנית, לא מתייחסים לצד הנפשי כרגע) איננה מחלה. מדובר בגוף, הבנוי משרירים ושלד, וכל עוד נותנים לכך את המענה הראוי, ניתן לראות שיפור משמעותי באופן התנהלות הגוף.

גם אם ההיסטוריה של האדם איננה מרשימה, יש אפשרות לשפר את איכות החיים על ידי טיפול נכון בנושא.

כמובן שישנן מחלות זקנה (כמו דמנציה, בריחת סידן, פרקינסון וכו') אשר בעקבותיהן יש תופעות שונות, ובניהן גם נפילות.

למקרים החריגים יש גם מענה ספציפי, ולרוב מותאם לגופו של עניין.

אז איך בכל זאת אפשר לטפל בנפילות

יש לכך שתי נקודות מבט:

סביבת האדם המבוגר – הבית, המקומות אליהם נוהג להגיע וכו',

מצבו הפיזי של האדם – כושרו הגופני, תזונתי וכו'…

יש להתאים את סביבת המגורים של האדם המבוגר למצבו הפיזי הנוכחי, שכאמור פחות חד מהיותו צעיר, וכל נפילה, גם אם הקלה ביותר, יכולה לגרום לנזק משמעותי ואפילו שברים, שלגוף יקח זמן להחלים מהם.

פשוט להפעיל שיקול דעת מה נמצא בסביבת האדם המבוגר. להימנע ממכשולים, לאפשר גישה קלה וחלקה במקומות כמו חדרי מדרגות, מקלחות כו'. וכמו כן לדאוג שבכל מצב תהיה לו אפשרות ליצור קשר במקרה חירום כלשהו.

בנוסף, יש לטפל בכושר הגופני של האדם. לשם כך, לרוב, ניתנים טיפולי פיזיותרפיה מלווים על ידי איש מקצוע בתחום, רצוי מאד שיהיה מטפל עם ניסיון בגיל השלישי, ואלו מיועדים על מנת להקנות לאדם המבוגר יכולות פיזיות המאפשרות לו להתנהל בצורה תקינה במהלך היום יום.

בסופו של דבר, הכי חשוב הוא להנות מכל רגע בחיים. כי מה עוד נשאר חוץ מזה?

Facebook
Pinterest
WhatsApp

כתיבת תגובה

סגירת תפריט